Att förlita sig på konsumentdata är något som gjorts länge inom digital marknadsföring. Men att samla in kunders personuppgifter kanske inte är ett alternativ länge till, eftersom Googles har en avsikt att eliminera tredjepartscookies år 2023. Inom det digitala universumet är trenden att vi närmar oss en mer “cookieless” framtid och flera stora teknikföretag har redan börjat skära av möjligheterna att spåra prestanda med cookies.
Vi på Webbografi ser att det numera inte alls är lika lätt för verksamheter att etablera sig digitalt jämfört med bara något år tillbaka. Trenden pekar på att det kommer bli avgörande för verksamheter att snabbt anpassa sig efter dessa förändringar som sker just nu.
Det är framförallt mindre och medelstora företag som ännu inte har börjat arbeta helt datadrivet, som snabbt måste förstå vikten av att anpassa sig. Vi vill med vårt nya koncept hjälpa företag att förstå vikten av att implementera ett datadrivet mindset i deras arbetsprocess. Utöver detta ser vi även över deras varumärkesstrategi, UX-strategi och digital marknadsföringsstrategi.
Nyckeln till framgång för företag är att ha en strategi för hur man börjar samla och äga sin egna data (first-part data) för att hitta nya insikter. Samtidigt som det blir svårare att förstå användarens kundresa, blir vissa moment i kundresan ännu viktigare att tänka på. Det är därför viktigt för verksamheter att ha en bra strategi för hur man samlar in kunddata för att få värdefulla insikter. När det inte längre går att förlita sig på cookies så kommer här ett par tips på vad du kan göra för att förbereda dig för den cookielösa framtiden: